23 september 2015, Technisch Weekblad

Meer data door glasvezel met goedkope microchip
Bijna vijf jaar lang beet Tim Koene op een houtje. Samen met zijn compagnon Boudewijn Docter richtte hij in 2010 Effect Photonics op als spin out van de TU Eindhoven, met een gezamenlijk idee om kleine en goedkope fotonische chips te maken voor het verzenden van meerdere signalen tegelijk door glasvezelkabels. Maar investeerders vonden het plan te gedurfd, vertelt Koene. 'We zijn een high tech, high risk start-up. We produceren hardware waarmee veel kosten zijn gemoeid. Daar zijn nou eenmaal moeilijk investeerders voor te vinden. Eind december 2014 moesten we naar de notaris. Tot op die ochtend wisten we niet of we daar ons faillissement gingen tekenen of het investeringscontract.'

9 december 2013, Kijk

Een goede robot is sociaal
Vooral in de zorg zijn ze populair: robots die bijvoorbeeld hulp aan zieken en ouderen verlenen, schoonmaken of de bewaking doen. Hoewel de tientallen projecten voor het ontwikkelen van zorgrobots nog allemaal in de experimentele fase verkeren, lijkt het erop of we in de nabije toekomst steeds meer met robots samen gaan werken, vooral met de zogeheten sociale robots. Maar hoe moeten die zich gedragen willen we ze accepteren in onze nabijheid?

1 juli 2012, Riser

Steilspiralen op het droge
In een loods aan de rand van Heemskerk staat een bijzonder apparaat. Een stevige stalen paal met een ronddraaiende arm erop bevestigd, staat met dikke bouten in het beton geklonken. Het is een van de drie G-force Trainers ter wereld, een G-krachtsimulator speciaal ontwikkeld voor paragliders. De Oostenrijkse vliegtuigbouwkundige Thomas Grabner ontwierp en bouwde het eerste exemplaar. Max Morriën en Thijs Versloot haalden het apparaat naar Nederland en leerden van Grabner hoe je het moet bedienen. Sinds kort geven ze trainingen en cursussen.

11 januari 2012, Kijk

Op groene stroom door de woestijn
De eerste twee weken van januari racen traditiegetrouw bijna tweehonderd voertuigen door de woestijn in 's werelds bekendste rally, de Dakar. De snelste man van Nederland, Tim Coronel, rijdt al voor de vijfde keer mee, in zijn eentje in een speciaal geprepareerde buggy. Hij bereidt zich voor op een nog spectaculairder toer: volgend jaar doet hij mee in een volledig elektrisch aangedreven buggy. Veel van de innovaties die nodig zijn om dat te volbrengen worden nu al getest.

11 oktober 2011, C2W

Reserveonderdelen uit de printer
3D-printen is hot. De fablabs waar je produkten uit een 3D-printer kan laten maken schieten als paddenstoelen uit de grond. Met een digitaal ontwerp print je zo een auto-onderdeel of stuk speelgoed uit. Liever thuis aan de slag? Dat kan. Zelfbouwpakketten van deze apparaten bestel je voor rond de duizend euro. Serieuze toepassingen zijn er ook. De medische wereld is al ver gevorderd in het ontwikkelen van geprinte, levende reserveonderdelen voor het menselijk lichaam.

30 april 2009, Explore

Explore Lesbrief 3, 2009
2009 is het internationale Darwin-jaar. Een mooie gelegenheid dus om niet alleen evolutie nader te belichten, maar ook de veranderingen die op de aarde plaatsvinden met alle gevolgen voor flora en fauna van dien. Een sterk natuurkundig karakter hebben de opdrachten over gewichtloosheid. Aanleiding is het Explore-artikel over het internationale ruimtestation ISS, waarin de intrigerende vraag wordt gesteld: hoe weeg je eigenlijk iets in de ruimte? Aanleiding om eens te onderzoeken wat gewichtloosheid is. Ten slotte willen we de Eco-marathon niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Een groot aantal Nederlandse scholieren doet zijn best om de zuinigste auto ter wereld te bouwen. Hoe doen ze dat?

31 maart 2009, Explore

Explore Lesbrief 2, 2009
Het mooie, romantische verhaal van de Argentijn Bucci die als eerbetoon aan zijn geliefde op zijn Alfa Romeo de letters 'Evita Peron' liet zetten leent zich goed voor een aantal vragen gericht op materiaalkunde. In Nederland zijn veel meer veengebieden of overblijfselen daarvan dan je op het eerste gezicht zou denken. Deze grond heeft een grote rol gespeeld in onze geschiedenis en dreigt te verdwijnen. De vragen zijn dan ook gericht op natuur, milieu en klimaat. Ten slotte is vliegen als een vogel een mooie droom. De natuurkunde van krachten en luchtstromen (aerodynamica) geeft belangrijke kennis om die droom waar te maken.