24 maart 2016, Lift

Lift 01 - Maart 2016
Lift - paragliding en deltavliegen gaan samen!
Lift is het nieuwe blad van de afdelingen Schermvliegen en Deltavliegen van de KNVvL. In het blad worden Riser en Delta magazine samengevoegd en maken de beide redacties samen een nieuw blad.

In dit nummer: Reizen: Nieuw Zeeland en Colombia | Samen vliegen: paragliders en delta's | Vliegpsychologie: 'Ik ben een schijterd en ik geef het toe | Human factor: Concentratie | Stubai Cup 2016 | Columns van Vouwkonijn en Heleen van den Bos. 

21 juni 2015, 4WD Automagazine

Kirgizië - onontdekt bergparadijs
Een mailtje van Duitse kennissen: of ik meega naar Kirgizië. Huh? Waarheen? De groep wil er gaan paragliden, een vliegsport waar ik ook gek op ben. Ze gaan tien dagen met terreinwagens rondtrekken door dit bergachtige land op zoek naar plaatsen om te vliegen. De combinatie vliegen en terreinrijden klinkt geweldig. Ik zeg dus meteen ja en boek de vliegtickets die opmerkelijk goedkoop zijn. Daarna zoek ik eens op waar Kirgizië eigenlijk ligt.

1 oktober 2006, Diversen

Het hoogste poloveld ter wereld
Polo betekent bal in de lokale taal van noord-Pakistan. Het polo is hier dan ook uitgevonden. Althans dat is wat men ons graag doet geloven. De polowedstrijd tussen de koninkrijkjes Chitral en Gilgit zou al 800 jaar op de Shandur pas worden gespeeld. Zeker is dat tegenwoordig elk jaar begin juli het spektakel plaatsvindt: tientallen paarden, honderden terreinauto's en tienduizenden fanatieke Pakistanen die de polospelers aanmoedigen. En een handvol toeristen die getuige zijn van een drie-daags volksfeest.

31 augustus 2005, 4WD Automagazine

In India is alles anders
India is een mooi land, waar veel te zien en te doen is. Maar er zelf doorheen rijden vraagt heel veel. Natuurlijk waren we gewaarschuwd en hadden we er al heel wat Derde Wereld-kilometers op zitten. Al vanaf Griekenland moet je rekening houden met medeweggebruikers die elk verkeersinzicht ontberen - al was het maar omdat ze uiers en hoorns kunnen hebben. Het verkeer in India blijkt echter een betonschaar voor onze stalen zenuwen.

31 mei 2005, 4WD Automagazine

Zand, zout en zee
De islamitische wereld met haar enorme gastvrijheid heeft ons voor zich gewonnen. Tijdens onze reis door Azië met de LandCruiser hebben we zoveel aardige en gastvrije mensen ontmoet! Er is ook wel een nadeel, en dat treft dan vooral dames. Het bedekken van armen en benen en soms het hoofd is standaard, ook bij warm weer, zodat lekker zwemmen in badpak uitgesloten is.
Het strand in zuid Jordanië, bij Aqaba, schijnt een plek te zijn waar dat wel kan. Ook in Libanon, waar éénderde van de bevolking christelijk is, zijn de normen en waarden wat minder strikt. We gingen op zoek en vonden behalve goede stranden nog veel meer moois.

30 april 2005, 4WD Automagazine

Kamperen tussen de Romeinse zuilen
Syrië... Is dat niet die enorme zandbak vlak bij Irak? Is daar wat te zien dan? Op onze reis per LandCruiser naar Azië hebben we al zoveel moois gezien, wat kan dit land daar nog aan toevoegen? Bleek dat even een grote vergissing!
Syrië is één van de grote verassingen van de reis, de nummer twee op onze top vijf van bestemmingen per terreinauto (voor de liefhebber: Pakistan is nummer één). Een land van ongelooflijke gastvrijheid en ongegeneerd kamperen tussen de verlaten eeuwenoude ruïnes.

31 maart 2005, 4WD Automagazine

Met de auto de afgrond in
Voordat ik m'n ogen open doe weet ik dat er iets ernstigs gebeurd is. Ik heb geen idee waar ik ben en ik heb geen herinneringen van wat er kort geleden of deze dag is gebeurd. Ik vermoed dat ik nog in Pakistan ben, maar de herinneringen daaraan lijken ver weg.
Als ik m'n ogen open doe zie ik dat ik op een hotelkamertje ben, gevuld met al onze spullen uit de auto. We moeten een ongeluk gehad hebben. Bastienne zit op het bed naast me en begint te vertellen, voor de zoveelste keer vandaag omdat ik niets kon onthouden. Dit keer, na een paar uurtjes slaap, werkt mijn geheugen weer normaal en zal ik haar verhaal niet meer vergeten.

28 februari 2005, 4WD Automagazine

Terreinrijden Noord-Pakistaanse stijl
Met twee Hollandse auto's gaan we op pad vanuit Islamabad, de hoofdstad van Pakistan. Een Landrover 110 vergezelt onze trouwe LandCruiser op deze tocht door het ruige terrein van noord-Pakistan. We laten het wat saaie begin van de Karakoram Highway links liggen en nemen een short cut via de onverharde wegen van de Kaghan vallei. We weten nog niet dat deze toeristische route ons uiteindelijk vijf dagen zal kosten.

29 februari 2004, Outdoor magazine

Aardbeving in Bam
Vrijdag 26 december 2003, Mirjave, Pakistaans-Iraanse grens.
'Bam is door een aardbeving getroffen!'
Ongeïnteresseerd kijken de paar soldaten en chauffeurs mij aan.
'De citadel is verwoest en er zijn duizenden doden gevallen!' probeer ik nog eens.
'We hebben het op het nieuws gehoord', maken de mannen kortaf kenbaar in Farsi en ze gaan verder met eten. De gasten van het restaurantje bij de douane in het Iraanse grensplaatsje Mirjave lijken niet onder de indruk van de berichten over de ramp 400 kilometer verderop. In onze auto volgen we nog een tijdje het BBC nieuws op de radio. Het stadje waar we morgen hoopten aan te komen om een paar dagen te verblijven en de jaarwisseling te vieren heeft minstens 6000 maar misschien wel 20.000 van zijn inwoners verloren. Wat zullen we aantreffen? Kunnen we de weg wel vervolgen of moeten we letterlijk duizenden kilometers omrijden? Onrustig vallen we in slaap.

31 december 2003, Kranten

Nederlandse honden vinden alleen doden
KERMAN - De vijf honden van de Nederlandse Reddingshonden Hulpdienst staan kwispelend met hun bazen te wachten op de vlucht naar huis. Tijdens de drie dagen zoeken in het puin van Bam hebben ze alleen doden opgespoord. De kans dat er nu nog levenden onder het puin zitten is miniem, dus vliegt het team terug naar Nederland. In Iran zijn inmiddels meer dan 30.000 lichamen geborgen. De overheid vreest dat het dodental oploopt tot 50.000.

1 december 2003, Outdoor magazine

Klimmen in de schaduw van Everest
Het prachtige Everest gebied in Nepal is voor de gewone toerist vooral bekend om z'n wandelmogelijkheden. En voor de echte klimmer liggen er aardig wat uitdagingen in de vorm van Mt. Everest en andere achtduizenders. Maar wie schetst mijn verbazing toen ik hoorde dat een volstrekte leek op klimgebied een toppoging kan wagen op een 6000 meter hoge Himalaya-piek! Een verslag van de hoogste klimcursus ter wereld.