21 juni 2015, 4WD Automagazine

Kirgizië - onontdekt bergparadijs
Een mailtje van Duitse kennissen: of ik meega naar Kirgizië. Huh? Waarheen? De groep wil er gaan paragliden, een vliegsport waar ik ook gek op ben. Ze gaan tien dagen met terreinwagens rondtrekken door dit bergachtige land op zoek naar plaatsen om te vliegen. De combinatie vliegen en terreinrijden klinkt geweldig. Ik zeg dus meteen ja en boek de vliegtickets die opmerkelijk goedkoop zijn. Daarna zoek ik eens op waar Kirgizië eigenlijk ligt.

11 januari 2012, Kijk

Op groene stroom door de woestijn
De eerste twee weken van januari racen traditiegetrouw bijna tweehonderd voertuigen door de woestijn in 's werelds bekendste rally, de Dakar. De snelste man van Nederland, Tim Coronel, rijdt al voor de vijfde keer mee, in zijn eentje in een speciaal geprepareerde buggy. Hij bereidt zich voor op een nog spectaculairder toer: volgend jaar doet hij mee in een volledig elektrisch aangedreven buggy. Veel van de innovaties die nodig zijn om dat te volbrengen worden nu al getest.

1 november 2008, 4WD Automagazine

Hummer: de ultieme terreinauto
Zomaar een woensdagochtend op een landgoed in het Brabantse land. We zijn uitgenodigd op de Hummer Driving Academy bij de presentatie van de 2009-modellen van de H2 en de H3. (Nieuw! Nu nog groter!) Doorgaans krijg je op zo'n dag de kans een rondje door de omgeving te rijden om die nieuwigheidjes te proberen. Met een beetje geluk is er nog waterplas waar je voorzichtig doorheen mag rijden. Zo niet met de nieuwe strategie van Kroymans, de importeur van de Amerikaanse Hummer. 'We gaan rijden in echt terrein met real life uitdagingen en echte oplossingen,' kondigt de organisator aan.

1 maart 2008, 4WD Automagazine

Introductie: Iveco Massif
Het is een héél andere auto, zegt Iveco. Toch lijkt de nieuwe Iveco Massif, een upgrade van de door Iveco overgenomen Santana terreinwagen, nog verdacht veel op de bloemkool waaruit beide ontsproten zijn: de Land Rover Defender. De Massif is wat ronder. De maten zijn ietsje anders. Maar de koplampen doen wel heel erg aan Defender denken en ook het zijaanzicht komt niet onbekend voor. Onder de motorkap is er echter wel veel veranderd. Reden genoeg om de Massif eens aan een grondige inspectie te onderwerpen.

1 oktober 2006, Diversen

Het hoogste poloveld ter wereld
Polo betekent bal in de lokale taal van noord-Pakistan. Het polo is hier dan ook uitgevonden. Althans dat is wat men ons graag doet geloven. De polowedstrijd tussen de koninkrijkjes Chitral en Gilgit zou al 800 jaar op de Shandur pas worden gespeeld. Zeker is dat tegenwoordig elk jaar begin juli het spektakel plaatsvindt: tientallen paarden, honderden terreinauto's en tienduizenden fanatieke Pakistanen die de polospelers aanmoedigen. En een handvol toeristen die getuige zijn van een drie-daags volksfeest.

30 november 2005, Trucks

Aantal ongelukken met vrachtwagens valt mee!
Een willekeurige woensdagochtend. Op de radio het bericht dat de A27 bij Hilversum vast staat. Er ligt een vrachtwagen op z'n kant. Zijn lading stalen buizen ligt verspreid over het wegdek. De file reikt zo'n beetje tot Almere.
Twee chauffeurs van transportbedrijf Van der Vlist zitten aan de koffie in het chauffeurscafé de Meern. Ze hebben het bericht gehoord. Gelukkig hebben ze er niet zo'n last van gehad. Ondanks dat één van de twee die ochtend nog in Hilversum moest lossen. Zijn wagen kantelt niet zo snel.
"Onze opleggers hebben een heel laag zwaartepunt. Het zijn ook grote jongens, vol zijn ze tachtig ton. Je houdt er automatisch al rekening mee, je rijdt wat rustiger en gaat niet even gauw nog inhalen."

31 augustus 2005, 4WD Automagazine

In India is alles anders
India is een mooi land, waar veel te zien en te doen is. Maar er zelf doorheen rijden vraagt heel veel. Natuurlijk waren we gewaarschuwd en hadden we er al heel wat Derde Wereld-kilometers op zitten. Al vanaf Griekenland moet je rekening houden met medeweggebruikers die elk verkeersinzicht ontberen - al was het maar omdat ze uiers en hoorns kunnen hebben. Het verkeer in India blijkt echter een betonschaar voor onze stalen zenuwen.

31 mei 2005, 4WD Automagazine

Zand, zout en zee
De islamitische wereld met haar enorme gastvrijheid heeft ons voor zich gewonnen. Tijdens onze reis door Azië met de LandCruiser hebben we zoveel aardige en gastvrije mensen ontmoet! Er is ook wel een nadeel, en dat treft dan vooral dames. Het bedekken van armen en benen en soms het hoofd is standaard, ook bij warm weer, zodat lekker zwemmen in badpak uitgesloten is.
Het strand in zuid Jordanië, bij Aqaba, schijnt een plek te zijn waar dat wel kan. Ook in Libanon, waar éénderde van de bevolking christelijk is, zijn de normen en waarden wat minder strikt. We gingen op zoek en vonden behalve goede stranden nog veel meer moois.

30 april 2005, 4WD Automagazine

Kamperen tussen de Romeinse zuilen
Syrië... Is dat niet die enorme zandbak vlak bij Irak? Is daar wat te zien dan? Op onze reis per LandCruiser naar Azië hebben we al zoveel moois gezien, wat kan dit land daar nog aan toevoegen? Bleek dat even een grote vergissing!
Syrië is één van de grote verassingen van de reis, de nummer twee op onze top vijf van bestemmingen per terreinauto (voor de liefhebber: Pakistan is nummer één). Een land van ongelooflijke gastvrijheid en ongegeneerd kamperen tussen de verlaten eeuwenoude ruïnes.

31 maart 2005, 4WD Automagazine

Met de auto de afgrond in
Voordat ik m'n ogen open doe weet ik dat er iets ernstigs gebeurd is. Ik heb geen idee waar ik ben en ik heb geen herinneringen van wat er kort geleden of deze dag is gebeurd. Ik vermoed dat ik nog in Pakistan ben, maar de herinneringen daaraan lijken ver weg.
Als ik m'n ogen open doe zie ik dat ik op een hotelkamertje ben, gevuld met al onze spullen uit de auto. We moeten een ongeluk gehad hebben. Bastienne zit op het bed naast me en begint te vertellen, voor de zoveelste keer vandaag omdat ik niets kon onthouden. Dit keer, na een paar uurtjes slaap, werkt mijn geheugen weer normaal en zal ik haar verhaal niet meer vergeten.

28 februari 2005, 4WD Automagazine

Terreinrijden Noord-Pakistaanse stijl
Met twee Hollandse auto's gaan we op pad vanuit Islamabad, de hoofdstad van Pakistan. Een Landrover 110 vergezelt onze trouwe LandCruiser op deze tocht door het ruige terrein van noord-Pakistan. We laten het wat saaie begin van de Karakoram Highway links liggen en nemen een short cut via de onverharde wegen van de Kaghan vallei. We weten nog niet dat deze toeristische route ons uiteindelijk vijf dagen zal kosten.