Leasespecial Telegraaf
Bastienne Wentzel

25 november 2008, Kranten

BMedia verzorgde enkele artikelen voor de Leasespecial, een commerciële bijlage bij de Telegraaf op 25 november 2008.

Nette lease-auto's populair als tweedehands
Lease-auto's worden beter onderhouden dan auto's van particulieren. Dat maakt ze interessant als tweedehands wagen. Bovendien zijn ze goedkoper en beter uitgerust.
"Het is een groot misverstand dat leaserijders altijd scheuren met hun auto en meer schades rijden," zegt Renate Hemerik. De directeur van de branchevereniging van autoleasemaatschappijen VNA benadrukt keer op keer dat leaserijders netjes met hun auto moeten omspringen. "Gemiddeld hebben de auto's van onze leden één schade per jaar. Dat is erg weinig als je bedenkt dat deze ruim 700.000 leaserijders veel kilometers maken op drukke tijden en drukke wegen," zegt ze.
De garantie van een goed onderhouden auto is een belangrijke reden voor de levendige handel in ex-lease-auto's. Er komen jaarlijks zo'n 150.000 van deze tweedehands wagens op de markt.
Het grootste deel wordt verkocht aan dealers, garagebedrijven, groothandelaren en naar de export. Een deel van de leaserijders koopt de auto zelf over of laat dat collega's en vrienden doen. Een minderheid wordt sinds een jaar of tien direct door de leasemaatschappij aan particulieren verkocht. "We verkopen graag direct aan particulieren," zegt Hemerik.

Huisvader
Iemand die een auto least moet een zogeheten berijdersovereenkomst tekenen. Daarin staat volgens Hemerik dat hij "als een goed huisvader" voor zijn auto moet zorgen. Er zijn strikte regels wat hij wel en niet mag met de auto. Op zaterdag racen op het circuit is er niet bij met een leasewagen.
De berijder is door het contract verplicht om de auto volgens het door de fabrikant voorgeschreven onderhoudsschema te laten onderhouden. De leasemaatschappij waarschuwt de berijder als dat niet gebeurt.
Er is bovendien geen reden om het onderhoud niet te laten plegen. Het kost de zakelijke rijder immers niets. Particulieren slaan nog wel eens een beurt over, bijvoorbeeld omdat er even geen geld voor is. De BOVAG becijferde dat ruim de helft van de particuliere autobezitters de onderhoudsbeurten niet op tijd laat uitvoeren, of niet bij een erkend garagebedrijf.
Een ander misverstand is dat een ex-lease-auto duurder zou zijn dan een andere tweedehands auto. "Over het algemeen zijn de auto's bij ons goedkoper dan bij de dealer," zegt Rob Keulemans van LeasePlan. Dit bedrijft verkoopt per jaar zo'n 30.000 lease-auto's, waarvan zo'n 25% aan particulieren. Daarvan gaan de meesten naar de voormalige berijder. Enkele duizenden worden aan particulieren van buitenaf verkocht. "Het verschil tussen ons en de dealer is dat wij geen dure showroom met opgepoetste auto's en een kop koffie bieden. De auto's staan buiten op een groot parkeerterrein in Raamsdonksveer. We hebben wel een ongelooflijk groot en wekelijks wisselend aanbod van zo'n zevenhonderd auto's op ieder moment. Dat zijn veel gangbare lease-auto's zoals een Ford Focus, Volkswagen Golf of Passat."

Bekend verleden
Het voordeel van het kopen van een tweedehands auto uit de lease is dat de volledige historie bekend is. Ondanks het vaak hoge aantal kilometers -leaserijders maken zo'n 35.000 km per jaar- zijn de auto's in goede staat. "Wij geven bij aanschaf van de auto de gehele onderhoudshistorie erbij," zegt Keulemans. "Daarop kun je exact zien welke onderdelen zijn vervangen en of er schades zijn geweest. De meest voorkomende schades bij lease-auto's zijn overigens een kapotte voorruit en kleine parkeerschades," aldus Keulemans.
In de meeste gevallen is het mogelijk om een BOVAG-garantie bij te kopen voor een bepaalde periode. De auto's zijn in ieder geval APK-gekeurd als dat vereist is. "Alles bij elkaar voorkomt dit het kopen van een kat in de zak," zegt Hemerik. "Als je zomaar een auto koopt is die altijd van een oud vrouwtje geweest en heeft altijd binnen gestaan. Dat kun je nooit controleren. Bij een leaseauto kun je wel de hele geschiedenis van de auto nagaan."

Veiligheid en milieu
Behalve de prijs en goede technische staat zijn er meer voordelen. Lease-auto's zijn natuurlijk altijd nieuwe modellen. De gemiddelde ex-leasewagen is maar 42 maanden oud. Ze hebben vaak een luxepakket omdat de leaserijder veel op de weg zit. En ze zijn voorzien van nieuwste snufjes op het gebied van veiligheid en milieu. Zo zitten er vaak waarschuwingssystemen op zoals bandenspanningsensoren, detectie van remslijtage en defecte verlichting.
Uit onderzoek van de VNA blijkt verder dat lease-auto's beter zijn voor het milieu dan particuliere auto's. Bijna de helft van de leasewagens zijn diesels. Die zorgen per gereden kilometer voor elf procent minder CO2-uitstoot dan een privé-auto, claimt het VNA-rapport. Ondanks het grote aantal diesels zorgt het leasewagenpark niet voor een hogere uitstoot van NOx en fijnstof. Deze auto's zijn namelijk veel nieuwer dan de gemiddelde auto en dus voorzien van de nieuwste technieken om emissies te beperken.



Laszlo Spoor, software architect bij Logica

"Relatie met de dealer is belangrijk, en de tien speakers"
Het spiksplinternieuwe gebouw van Logica in Rotterdam Alexander is modieus licht aangekleed. De kantoortuin waar we Laszlo Spoor, consultant bij het IT-bedrijf spreken is bezaaid met gifgroene zitjes. Spoor (35) woont met zijn gezin in Krimpen aan den IJssel. Zo dichtbij dat hij eigenlijk zijn lease-auto niet veel nodig heeft. "Het is zo'n vijftien kilometer. Vroeger moest ik vaker voor mijn werk op pad met de auto maar dat komt niet zoveel meer voor."
Laszlo Spoor is software architect. Zijn meest recente opdracht was het coördineren van de invoer van een chip-ID-kaart in het Midden-Oosten. Daarvoor zat hij enige tijd in Qatar. "Ik kijk hoe we die nieuwe kaart integreren in bestaande systemen, aan welke standaarden moet het voldoen, moeten er biometrische gegevens op. Ik zorg dat dat allemaal bij elkaar komt."

Drie modellen
Voor zo'n opdracht in het Midden-Oosten heeft de consultant geen auto nodig. Maar alle consultants bij Logica mogen een lease-auto uitkiezen. "Dus daar heb ik ook voor gekozen," zegt hij. Sinds een paar maanden least hij de nieuwe Honda Accord. Dezelfde wagen die hij daarvoor leaste, en dáárvoor. "Mijn eerste lease-auto was een Honda Civic. Die mocht ik niet kiezen. Ik was schoolverlater en net gestart bij Oracle Nederland. De Civic beviel zo goed dat ik bij de tweede lease-auto weer Honda heb gekozen."
Als de consultant een nieuwe lease-auto mag uitzoeken bepaalt hij eerst, samen met het thuisfront, zijn budget. Daarna zoekt hij twee of drie merken en modellen uit die hem goed bevallen. Spoor vertelt: "Deze keer ging het tussen de Ford Mondeo, de BMW 3-serie en de Honda Accord. De Mondeo heeft lelijke goedkope bolletjes op de grille. De Accord was net nieuw en het uitrustingsniveau beter dan van het twee jaar oude model van BMW. Dus werd het toch weer een Honda."

Verplicht alarm
Spoor let bij het kiezen van de auto erg op de accessoires. "De tien speakers die in de Honda zitten vind ik erg belangrijk," lacht de IT'er. Hij koos voor het business-pakket op de Accord waar tevens navigatie bij zit. "Maar daar ben ik minder tevreden mee dan met mijn oude TomTom."
Vanuit Logica zijn diverse accessoires verplicht gesteld. Zo moeten de werknemers een alarm in de auto nemen. "Dat geldt voor een aantal merken, boven een bepaald vermogen en boven een bepaalde prijs. Maar met een middenklasser kom je daar al gauw aan," legt Spoor uit.
Er mogen ook veel zaken niet van de werkgever. Zo is een witte auto taboe. "Ik denk omdat ze die naderhand niet meer kwijt kunnen." Ze mogen verder alle kleuren kiezen, als het maar metallic is. Spoor laat dat zijn vrouw doen. "Ze vindt de auto's die ik kies niet mooi, dus laat ik haar de kleur en de velgen kiezen," grijnst hij. De Accord heeft sportieve, gespaakte lichtmetalen velgen.
Laszlo Spoor vindt, naast de gadgets, de dealer belangrijk in zijn keus voor een auto. "Ik moet eerlijk zeggen dat ik al twee of drie keer heb getwijfeld of ik weer een Honda zou nemen. Maar ik kom al zo'n tien jaar bij dezelfde dealer. Dan bouw je er toch een vertrouwensband mee op. Er is niet vaak iets, maar áls er iets is wordt het meteen goed opgelost. Bovendien zit hij bij mij om de hoek."



Gas terug voor Het Nieuwe Rijden
Grote kans dat u ze kent: de Doeks uut Hasselt die uitleggen hoe Het Nieuwe Rijden werkt. Maar wat levert deze 'slimmere' manier van rijden nu eigenlijk op?
Zo'n driekwart van de Nederlanders heeft van Het Nieuwe Rijden gehoord. Een stuk minder mensen, eenderde, probeert ook echt volgens deze zuinige methode te rijden. De campagne is geslaagd als zestig procent van de mensen dat doet, zegt Isabelle van den Hurk van SenterNovem, het agentschap dat de campagne coördineert.
De belangrijkste regel van Het Nieuwe Rijden is dat u veel vroeger dan u gewend was naar een hogere versnelling schakelt. Al tussen 2000 en 2500 toeren, of u nou een diesel of benzine-auto rijdt. Verder laat u de auto uitrollen in de versnelling als u ziet dat u moet stoppen, in plaats van terug te schakelen of in z'n vrij te zetten.
"Van de negen tips die de campagne geeft leveren deze twee de grootste besparing op," zegt Van den Hurk. "Dat kan gemiddeld zo'n tien procent brandstof schelen." Voor een gemiddelde autogebruiker die 15.000 kilometer per jaar rijdt levert dat al gauw honderd euro of meer op. Ook een leaserijder heeft er voordeel van, ondanks het feit dat hij de brandstof niet hoeft te betalen. De kans op ongelukken is namelijk kleiner en deze rijstijl is comfortabeler en beter voor het milieu.

Imago
Een wagenparkbeheerder kan flink besparen door Het Nieuwe Rijden te adopteren en hun berijders er bewust van te maken. Dit levert meteen een bijdrage aan een positief bedrijfsimago. Voor leasebedrijven is belangrijk dat het wagenpark veel minder snel slijt door de nieuwe manier van rijden. Dat scheelt veel onderhoudskosten. Rustiger rijden is ook veiliger. Bij een proef bij een bedrijf in Duitsland bleek dat er de helft minder schade was van ongevallen nadat de negentig bestelautochauffeurs een cursus Nieuw Rijden hadden gevolgd.
Maar niet alleen rustiger rijden hoort bij Het Nieuwe Rijden. Andere tips om zuiniger te rijden maken er ook deel van uit. Eén van de tips van de campagne luidt om bij aanschaf van de wagens het brandstofverbruik mee te laten wegen door bij de aanschaf te letten op het energielabel. Verder zou u regelmatig de bandenspanning moeten controleren. Rijden met een te lage bandenspanning kost veel brandstof.
Veel mensen realiseren zich niet dat elektronische snufjes in de auto veel brandstof verbruiken. Dat komt omdat ze elektriciteit uit de accu gebruiken. Denk maar aan een fietsdynamo. Daarmee moet u ook harder trappen. Een airconditioning kost ruim vijftien procent meer brandstof, becijferde TNO. Zelfs navigatieapparatuur kost een procent meer. Het Nieuwe Rijden adviseert dan ook goed na te denken wanneer u deze gadgets gebruikt.
Maar er zijn ook snufjes die de auto juist zuiniger laten rijden. Zo zorgt een cruisecontrol ervoor dat u  met een veel gelijkmatiger snelheid rijdt. Het nieuwste is een schakelhulp. Deze vertelt u wanneer u het beste kunt schakelen voor het laagste verbruik.

Minder broeikasgassen
Een doel van de campagne is minder uitstoot van het broeikasgas door minder brandstof te gebruiken. Liefst een miljoen ton CO2 (Mton) per jaar minder. We stoten in Nederland met z'n allen, industrie, huishoudens en vervoer bij elkaar opgeteld, zo'n 170 Mton CO2 per jaar uit. In 2006 lukte het volgens adviesbureau Goudappel Coffeng om met Het Nieuwe Rijden 0.6 Mton te besparen. Dat kost een tientje per vermeden ton kooldioxide. De campagne loopt nog zeker tot 2011 door. Inclusief de Doeks op tv.

Details bepalen de prijs
Waarom is de leaseprijs van een Renault Laguna 16V benzinewagen een dikke honderd euro meer dan de dieselvariant? Dat ligt voor een groot deel aan de restwaarde of dagwaarde van de auto. Door de juiste kleur of uitvoering te kiezen heeft u daar zelf invloed op.
"De restwaarde is niet zomaar een percentage van de nieuwwaarde," legt Joost Klaren van AutoTelex uit. Het is een inschatting van het bedrag dat de auto opbrengt bij verkoop aan de handel. Die hangt niet alleen af van merk en model, maar ook van carrosserievorm, uitvoering en accessoires. Klaren noemt het dan ook wel een markttaxatie.
AutoTelex verzamelt restwaarden van auto's en levert die aan professionele gebruikers. Dat kunnen handelaren zijn, maar ook wagenparkbeheerders die willen weten hoeveel ze moeten afschrijven op hun vloot. Of leasebedrijven die aan de hand van de restwaarde bepalen wat het leasebedrag van een personenauto moet zijn.

Netwerk
Voor het bepalen van de restwaarde heeft AutoTelex een netwerk. Elk kwartaal worden een aantal groothandelaren, handelaren en merkspecialisten bezocht. "Samen met feedback van onder andere leasemaatschappijen en autoveilingen krijgen wij de informatie die nodig is om onze restwaarden voor het volgende kwartaal te bepalen," legt Klaren uit.
De restwaarde is sterk afhankelijk van de zogeheten courantheid van een bepaalde auto. De courantheid zegt iets over hoe geliefd een auto is bij kopers. Het indelen in courantheidsklasse is deels een kwestie van gevoel, zegt Klaren. "We bezoeken autoshows zoals Genève en Parijs. Dan gaan we even in de auto zitten en we zien hoe bezoekers erop reageren. We horen van de fabrikant wat er allemaal geweldig is aan het nieuwe model. En we praten er intern over. Op basis daarvan bepalen we wat de waarde van de auto zal gaan doen de komende jaren."

Voorspelling
De restwaarde is van belang voor leasemaatschappijen. Een hogere restwaarde leidt namelijk tot een lagere leaseprijs. Het leasebedrijf kan immers meer verdienen op de auto wanneer deze aan het eind van het leasecontract verkocht wordt.
Voor de leasemarkt is het lastig dat er telkens nieuwe modellen bij komen. Daarvan is nog geen restwaarde bekend. Die moet dus voorspeld worden. "Op basis van onze ervaring delen wij nieuwe modellen en uitvoeringen in een segment en courantheidsklasse in," zegt Klaren. "De nieuwe Alfa Romeo MiTo bijvoorbeeld valt in het B-segment. We hebben ook een testrit gemaakt met deze auto. Daarna bepalen we welke courantheid de auto heeft en voorspellen we hoe de auto zal gaan afschrijven de komende jaren."
Accessoires kunnen een grote invloed hebben op de restwaarde en daarmee op de leaseprijs van een auto. "In de hogere segmenten waar bijvoorbeeld de Volvo S80 of BMW 5-serie in vallen is het voor een leasemaatschappij verstandig om standaard met navigatie te leveren. Daar zal bij verkoop naar gevraagd worden en dat scheelt zomaar duizend euro in restwaarde," aldus Klaren. "Hetzelfde geldt voor de kleur van de auto. Metallic is geliefd, maar wit is tegenwoordig ook hip. Zorg dus voor een courante kleur. Rood en groen is moeilijk. Een leasemaatschappij zou bijvoorbeeld ook een airco of leren bekleding goedkoop kunnen aanbieden omdat dat zichzelf bij de restwaarde wel terugverdient." Omgekeerd geldt natuurlijk voor de leaserijder dat hij naar dit soort aanbiedingen kan vragen.
Ten slotte speelt het milieu een grote rol. "Er is een heel duidelijke trend naar milieuvriendelijke auto’s. Hybride's zijn geliefd en hebben een hoge restwaarde. Een Toyota Prius gaat al een tijdje mee en die hebben ook een heel hoge restwaarde. Leasemaatschappijen zouden hierop in kunnen springen. Milieukenmerken gaan de courantheid van een auto bepalen."

Deze artikelen verschenen in de Telegraaf Leasespecial van 25 november 2008.